Socialinės-pilietinės veiklos tikslas – skatinti mokinius aktyviu dalyvavimu prisidėti sprendžiant aktualias socialines problemas bendruomeniniame ir visuomeniniame gyvenime. Ši veikla turi būti prasminga (mokinys turi jausti prasmę ir norą kažką keisti ir daryti), skatinanti asmeninį tobulėjimą (mokinys veiklas pasirenka pagal savo pomėgius ir interesus, o pati veikla turi plėsti pažinimo ribas, skatinti išbandyti naujus dalykus, naujus vaidmenis), siekianti socialinio teisingumo (mokinys turi suvokti, kad yra didesnės bendruomenės ir visuomenės narys, kuris gali savanoriaudamas padėti pagalbos stokojantiems visuomenės nariams), skatinanti dalyvauti (mokytis individualiai ir bendradarbiaujant su kitais prisidėti prie visuomenės puoselėjimo). Socialines-pilietines veiklas mokiniai gali rinktis iš įvairių sričių.
SOCIALINĖS-PILIETINĖS VEIKLOS ORGANIZAVIMAS =>>
Pateikiami pavyzdžiai skirtingose srityse, bet pačios sritys ir veiklos gali būti įvairios, atsižvelgiant į mokyklos bendruomenės kontekstą, mokinio pomėgius ir norus.
Aplinkosauga:
• Mokiniai inicijuoja atliekų rūšiavimo ar viešų erdvių tvarkymo kampaniją, siekdami įtraukti ir vietos bendruomenės narius: iš antrinių žaliavų pagamina skelbimus, kviečiančius gyventojus į fotografijų apie šiukšlių poveikį aplinkai parodos atidarymą mokykloje, ir iškabina juos mokykloje, viešose gyvenvietės erdvėse ar lankomose vietose.
• Mokiniai organizuoja paramos-tvarumo akciją „Išaugau mokyklinį uniforminį švarką, džemperį, sijoną, kelnes“. Šią veiklą galima pritaikyti ir socialinei sričiai, renkant drabužius mažiau pasiturinčioms vietos šeimoms, seneliams, neįgaliesiems, vienišiems žmonėms ir pan.
Socialinė sritis:
• Mokiniai (kartu su vietos bendruomene) organizuoja įvairias veiklas vyresniems gyventojams – nuo pokalbių iki muzikos vakarų.
• Mokiniai mokykloje organizuoja filmų vakarus ir (ar) diskusijas aktualiomis temomis, pavyzdžiui, apie lyčių lygybę ir žmogaus teises, į kuriuos pakviečia šių sričių specialistus. Vėliau organizuoja dirbtuves jaunesnių klasių mokiniams, kuriose diskutuoja apie lyčių stereotipus ir žmogaus teisių svarbą.
Švietimas ir informavimas:
• Mokinių grupė organizuoja jaunesniems mokiniams anglų kalbos popietes ar pertraukas, kurių metu padeda jiems stiprinti kalbos įgūdžius, kalbėdamiesi angliškai apie mokyklos maistą, būrelius, hobius ir kt.
• Mokiniai organizuoja mokykloje veiklas vyresniems bendruomenės žmonėms, pavyzdžiui, naudojimosi telefonu ar kompiuteriu mokymus.
Kultūra ir menas:
• Mokiniai organizuoja orientacines varžybas kitų klasių mokiniams po istorines apylinkės vietas, į veiklas įtraukdami vietos bendruomenės žmones, kurie papasakoja apie svarbius įvykius maršruto vietose.
• Mokiniai organizuoja tyrimą apie mokyklos problemas ir jo rezultatus aptaria su mokinių taryba. Remdamiesi tyrimo ir diskusijų rezultatais, inicijuoja menines ir (ar) kultūrines veiklas, siekdami spręsti nustatytas problemas, pavyzdžiui, rengia karikatūrų ar nuotraukų parodą.
Bendruomeninė sritis:
• Mokiniai organizuoja šventę vietos gyventojams, gamina dovanėles prieš šventes pažeidžiamiems gyventojams.
• Mokiniai mokykloje organizuoja žaisliukų gyvūnams gaminimo valandėles, pagamintus žaisliukus padovanoja gyvūnų prieglaudos gyventojams.
• Mokiniai organizuoja debatus apie uniformų poreikį, pristato jų rezultatus ir siūlymus mokyklos tarybai.
• Mokiniai organizuoja debatus aktualiomis temomis, pavyzdžiui, ,,Ką galiu nuveikti bendruomenės labui“ arba „Kaip pagražinti gyvenvietės aplinką“, į kuriuos gali pakviesti ir vietos bendruomenės atstovus – seniūną, girininką ir kt.
Technologijos ir inovacijos:
• Mokiniai inicijuoja išmaniųjų sprendimų diegimą, siekdami gerinti emocinę aplinką mokykloje, pavyzdžiui, sukuria programėlę, kuri relaksacijos kambaryje parenka nusiraminti padedančią muziką.
• Mokiniai mokykloje organizuoja pagalbos vietos gyventojams valandėles, skirtas IT įrankių naudojimo įgūdžiams tobulinti.
Sveikatingumas ir sportas:
• Mokiniai organizuoja sveikos gyvensenos dienas ar sporto varžybas.
• Padedami fizinio ugdymo mokytojo ar sveikatos priežiūros specialisto mokiniai atlieka tyrimą apie bendraamžių sveikatą ir fizinę gerovę, mokyklos bendruomenei pristato rezultatus ir veiksmų planą, kuriame numatytos veiklos, skatinančios mokinių fizinį aktyvumą, pavyzdžiui, organizuoti mankštas ar flashmob‘us bendrose mokyklos erdvėse.
Veiklos nepriskirtinos socialinei-pilietinei veiklai:
• Mokinių dalyvavimas neformaliojo švietimo veiklose, tokiose kaip mokyklos choras, teatro būrelis ar krepšinio komanda.
• Veikla, vykdoma išskirtinai mokinių artimųjų (šeimos ar giminės narių) naudai. Tačiau jei organizuojama veikla yra skirta ir kitiems bendruomenės nariams, pavyzdžiui, jei mokinio brolis lanko neįgaliųjų dienos centrą ir jame veda piešimo pamokas visiems centro vaikams, įskaitant ir brolį, tokia veikla priskirtina socialinei-pilietinei veiklai.
• Dalyvavimas mokyklos administracijos ar mokytojų organizuojamuose renginiuose, pavyzdžiui, šventėse, minėjimuose, varžybose, jei šiuose renginiuose mokiniai savo iniciatyva ne vykdo specialių veiklų. Taip pat nepriskirtinas ir mokinių dalyvavimas konkursuose ir olimpiadose, kadangi ši veikla yra vertinama pagal mokomųjų dalykų programas.
• Mokyklos ir jos aplinkos tvarkymas, pavyzdžiui, suolų ar langų dažymas, lapų grėbimas ar sniego kasimas, bibliotekų ar klasių tvarkymas, jei šią veiklą inicijuoja ne mokiniai, o mokyklos administracija, kadangi šios veiklos nekuria vertės mokiniui ir menkai prisideda prie asmeninės ūgties.
• Veiklos, kurias mokyklos darbuotojai turi vykdyti pagal jiems mokyklos administracijos priskirtas funkcijas, pavyzdžiui, budėjimas, išskyrus atvejus, kai dėl tam tikrų aplinkybių budėtojai šių pareigų atlikti negali ir jei šią veiklą inicijuoja mokiniai. Taip pat pagalba klasės auklėtojui arba dalykų mokytojams, pavyzdžiui, mokinių darbų taisymas, nepriskirtinas socialinei-pilietinei veiklai, tačiau jei mokiniai norėtų padėti kitiems mokiniams (jaunesniems ar bendraamžiams) kompensuoti mokymosi spragas, tokia veikla būtų priskirtina socialinei- pilietinei veiklai.
• Pinigų aukojimas, kadangi tai trumpalaikis veiksmas, neskatinantis asmeninės mokinių ūgties.
• Veikla, kuri vertinama taškais ar pažymiais pagal mokomųjų dalykų programas.
• Veikla, už kurią gaunamas piniginis ar kitoks atlygis.
• Nominalus priklausymas mokyklos savivaldos institucijai (mokyklos ar mokinių tarybai), jeigu nėra keliami konkretūs veiklos tikslai ir uždaviniai bei nėra planuojamos konkrečios veiklos.
• Savanoriška veikla komerciniuose, pelno siekiančiuose renginiuose, kurie nėra orientuoti į vietos bendruomenės poreikius ar jos problemų sprendimą.